2 YAŞ SENDROMU-3 YAŞ SENDROMU SENDROM SENDROM NEDİR BU SENDROM?

Çocuklarımız doğduğu gün itibari ile her gün yeni yeni bilgiler öğrenirken bizlere de öğretiyor. 18 ayına kadar anne ile bir bütün olduğunu sanan minikler 18 ayla bağlanma sürecini bitirip anneden ayrılma ve merak sürecine giriyor. Her şeyi ama her şeyi merak ediyor. Bu zamanlarda her anneden duyarsınız’’mutfak dolaplarını karıştırıyor, çekmeceleri açıyor vb.  İşte bu merak süreci önce evi keşfederek başlar. Merakını gidermezsek, yönlendirip sınırlandırmazsak bir sonraki aşamada tabak çanakların yerde gezdiği, oda  oda taşındığı bir süreç bizi bekliyor olacak. Örneğin; mutfak dolabını açıyor, tatlım aç bakalım orada ne var diyerek birlikte dolabın içerisindeki nesneleri gösterip anlatıp kapatmak gerekiyor. Bunlar mutfağın dolabı ve eşyaları burada kalmalı gibi cevaplarla dolapların ve eşyaların oyun aracı olmadığı mesajını alacaktır. Tekrarlayıp ısrarcı olabilir. Aynı şekilde cevaplar vererek belli bir süre sonra bırakacağını göreceksiniz. (çocuklar o an odaklı oldukları bilgisiyle alan değişimi de ısrarını sonlandırmak için kullanılabilir.

Bu süreçle bir bakmışsınız 24 aya gelmişsiniz. İşte farklı bir süreç daha başlıyor. Benlik ego tavan yapmış. Ben yaparım, her şey benim, her şeyi ben yapabilirim zamanı gelmiş bileJ  2 yaş sendromu denen aslında çocuğun hayatta ben de varım dediği süreçtir. Bu aşamada sınırları net koymak çok önemlidir. Güvenlik alanını ihlal etmeden yapmak istediklerine izin verilebilir. Ben derken aynı zamanda özgüven geliştirmeyi bir üst aşamaya taşıyor. Olumlu her davranışını görün ve pekiştirin ki yapabilirim duygusu beslensin. Örneğin; çoraplarını, ayakkabısını kendisi giyip çıkarmak isteyecektir. Çıkarmak her zaman daha kolaydır. Çıkarmasına izin verip, tatlım çoraplarını muhteşem bir şekilde çıkardın tebrik ederim diyerek cesaretlendirmek yapabilirliğini desteklemek, pekiştirmek gerekir. Bir işi yarım bırakmasına müsaade etmeyin mümkün olduğunca, bitirmesine özen gösterin lütfen. Sabırla bekleyip yardıma ihtiyacı olduğunda, istediğin zaman yardım isteyebilirsin diyerek yanında olduğunuzu gösterin.

3 yaşla birlikte farklı bir süreç daha katılır aramıza. Çevreye ilgi alaka artar. Kendi başına yapabildikleri ve kişisel istekleri çoğalır. Aslına bakarsanız bunlar bir bütün, keskin hatlarla ayrılmasa da belli dönemlerde yaş ve aylarına uygun tavır ve davranışlar eklenir her yeni gün.  Örneğin 3 yaşla belirgin olarak kendi karar verme isteği artar. Sınırları siz belirleyin, önüne en az üç seçenek sunun kendisi karar versin. Örneğin; uyku saatine siz karar verin ancak hangi pijamasını giyeceğine o karar versin. Yemek saatini siz belirleyin yemeklerdeki seçeneklerden hangisini yiyeceğine kendisi karar versin.

Kurallar, sınırlar güvenlik çemberimizdir. Güvenlik çocuklarda en önemli öncelikli duygulardan biridir. Devamlı uygulayacağınız birkaç temel kural koymaya çalışın. ‘’ Biz her zaman masa başında yemek yeriz’’ gibi. Kurallar ve sınırlarla güven duygusu pekişecektir.  Modelleme ile öğrendikleri bu uzun süreçte yapmasını istediği her davranışı önce siz yapın lütfen, örnek olun . Teşekkür edin, rica edin, lütfen ile konuşun. Ona karşı bu tutumunuz onun varoluşuna saygınızı ve bir birey olarak evde değer gördüğünü hissettirecektir.

Sınırlar kendimiz olma ve varoluşumuzu korumak için en önemli özelliklerden biridir. El alem ne derciliğin bittiği noktadır.

Şükran GÜNEŞ

Kurucu

To Top